Янтар Полісся
+38(098)302 00 00
Передзвоніть мені
UAH
  • UAH
  • USD
УКР
0

Ювелірні та пластичні можливості бурштину

Сонячний самоцвіт наділений дивовижною здатністю поєднуватися с іншими матеріалами, підкреслюючи їхню красу і виявляючи свою. Тому ювеліри комбінують його із сріблом, золотом, слоновою кісткою, деревом і навіть з іншими дорогоцінними каменями, створюючи дивовижно вишукані та прекрасні вироби – персні, кулони, браслети та сережки. Часом основний акцент у прикрасі падає саме на бурштин, а інколи він лише посилює загальне враження.Обработка янтаря

Товар, який користується найбільшим попитом – це бурштинові намиста. Воно й не дивно, адже намистинки, з яких вони виготовляються, бувають найрізноманітнішими – круглими, продовгуватими, декоративними та гранованими. Зараз існує близько двохсот моделей намистин, які різняться за кольором, розміром, кількістю граней (максимально одна намистина може нараховувати до 64). Та навіть найкращі грановані намиста ніколи не бувають симетричними, адже їх контури залежать від обрисів того шматка бурштину, з якого вони виготовлялися. 

Найлегше отримати круглі намистинки, адже для цього їх просто полірують та просвердлюють отвори, в які пізніше вставляється нитка основи. А от на грановані доведеться затратити більше часу. Спершу ювелір закріплює намистину на станку, де вона повертається під сталевою паличкою, загостреною на одному кінці. З кожним доторком на ній виникають нові ребра та грані. Далі її полірують, м’яко доторкаючись до каменю спеціальною повстю, закріпленою на ободі, що повертається. Після цього поверхня самоцвіту стає глянсовою, набуває власного теплого, бархатистого сонячного відблиску. Кожна намистина починає сяяти живим, ніжним вогнем.

Майстри працюють з бурштином лише при штучному освітлені, оскільки тільки тоді стають помітними усі нюанси та найдрібніші деталі всередині кристалу. Саме так з’являються на світ ті бурштинові намиста, якими потім милуватимуться жінки у багатьох країнах.

Обробка бурштину – таємниці та секрети майстрів

Шлифовка янтаряПеред тим, як ювелір почне працювати з дорогоцінним каменем, бурштин має пройти через цілу низку спеціальних підготовчих операцій. Насамперед, його миють, оскільки природний бурштин виглядає доволі непоказним – він увесь вкритий коричневою кіркою, що виникає внаслідок окислення. Далі самоцвіт потрапляє в цех масового виробництва, де з нього знімають цю кірку, полірують та сортують.

Шліфовка бурштину відбувається у два етапи. Перший – це так звана груба шліфовка, яка виконується на абразивному станку. На другому етапі настає час для більш делікатної шліфовки та поліровки за допомогою дрібнозернистого наждачного паперу, фетру чи повсті. Використовуються також полірувальні поверхні із бязі, вкритої спеціальною пастою з бурштинового пилу, парафіну та крейди.

Завдяки тому, що майстри ставляться до сонячних самоцвітів з любов’ю, крок за кроком обережно відкриваючи їхню природню красу, вже після полірування вони виявляють усю свою привабливість, гру тонів та відтінків, неймовірні сюрреалістичні картини, створені природою та застиглі всередині кристалу. Тому часом достатньо всього лишень трохи підкреслити лінії та тони, створені природою – і шматок каменю перетворюється на мистецький виріб.

Виготовлення прикрас з бурштину. Етапи обробки бурштину

Для того, аби стати частиною прикраси, кожен шматочок самоцвіту повинен пройти через певні етапи обробки, які дозволять якнайкраще розкрити його сяйво, делікатні відблиски на гранях, ніжні кольори. Та насамперед знавець бурштину уважно вивчає кожен кристал, Резка янтаряслідкуючи, чи в ньому немає включень – шматочків іншої породи, застиглих всередині листочків, квітів, комах, адже вони роблять навіть крихітний камінчик значно дорожчим. Для цього вибирають прозорі самоцвіти, спершу оглядають візуально, а далі роблять тонкі спили з різних боків. Отримані грані відшліфовують та дивляться через них, аби в променях світла визначити, чи є щось усередині кристалу. Також на цьому етапі визначають характер подальших операцій, залежно від особливостей та характеристик каменю.

Перша ступінь обробки бурштину – обдирка. Під цим словом майстри розуміють знімання твердої кірки, так званої патини, яка утворилась на застиглій мільйони років назад смолі внаслідок вивітрювання та окислення. Для цього використовують крупнозернистий наждачний папір або напилок. Починають очищувати камінь з тої сторони, яка свого часу була звернена до Сонця. Вона є більш прозорою та чистою, аніж нижня, коркова, частина. Зате на нижній стороні можуть зустрічатися вишукані кольорові переливи, тріщинки та плямки, які стануть прекрасним фактурним фоном для майбутнього виробу.

Далі відбувається формовка – надання заготовці запланованої форми. За допомогою тих самих інструментів й засобів, що й на попередньому етапі, намічаються контури намистини чи кулону, в загальних рисах окреслюється його силует, просторовий об’єм.

Полировка янтаряПісля цього майстер вирівнює поверхню бурштину, адже після двох попередніх операцій він увесь вкритий подряпинами та нерівностями. Для цього використовують наждачний папір середньої зернистості.

Четвертий етап обробки бурштину – шліфування. Власне, це те ж саме вирівнювання, проте більш делікатне та обережне. Користуючись змоченим водою наждачним папером із найдрібнішим зерном, ювелір поступово обробляє весь виріб, який вже значно наблизився до задуманого проекту.

Полірування бурштину – завершальна стадія виготовлення прикраси, після якої та набуває товарного вигляду. Ця операція виконується виключно вручну. Для неї використовують повстяні, шкіряні, фетрові або фланелеві круги, закріплені на станку, який повертається зі швидкістю до 6 тис. обертів за секунду. На них наносять полірувальну пасту, виготовлену з окису хрому, заліза або олова, зубний порошок чи навіть звичайну крейду. На виробництві також можуть застосовувати суміш з бурштинової стружки, парафіну та крейди. Полірування здійснюється легкими рухами по колу, причому виріб слід постійно переміщати для кращого зчеплення з поверхнею. Лише тоді він буде гладеньким і блискучим.

І нарешті, останній етап обробки, відомий лише досвідченим майстрам – це надання бурштину так званого «дзеркального ефекту». Ця його властивість була відома ще ювелірам Древнього Єгипту та Азії, які таким чином виготовляли дзеркала для заможних красунь. Вони натирали поверхню кристалу сухими пальцями, доки він не почне віддзеркалювати все, що його оточує.

І ось робота завершена. Бурштин, який стільки часу пролежав під землею звичайним бурим камінчиком, виявляє усю свою красу, сяйво та гру фарб. Закінчивши обробку каменю, майстер відкладає його у спеціально призначене для цього місце, захищене від пилу та вологи, а вже потім робить частиною прикраси – вставляє в оправу, нанизує на нитку чи ланцюжок, інкрустує ним шкатулку або картину.

iconsiconsiconsiconsiconsiconsiconsiconsiconsiconsiconsiconsiconsicons